A la classe pràctica de avui, em analitzat un llibre de text, per tal de
valorar els continguts, disseny, seqüencies didàctiques... Així doncs, em
intentat imaginar com serien les classes que es donarien a les aules a partir
de la utilització d’aquest material.
En primer lloc comentar que el
llibre que em analitzat es un llibre de text de castellà del batxillerat
d’humanitats i ciències socials, aquest te una estructura molt clara i
repetitiva, la qual associem a les classes magistrals i les lliçons
tradicionals, en les que el professor explica el contingut que es recull al
llibre de text i posteriorment els alumnes treballen els continguts explicats.
Tots i
cadascun dels temes estan compostos, en primer lloc, per una introducció al
tema d’aprenentatge nou, la qual inclou un xicotet mapa conceptual sobre els
continguts que es van a treballar dins del tema.
Seguidament
trobem que el tema es divideix en diferents blocs, i dins de cada bloc una
sèrie d’apartats, amb cuadrets explicatius, cuadrets resum en els que destaca
el colorit, lectures, activitats de comprensió lectora i activitats
relacionades amb el continguts que trobem en eixe apartat, el qual ha explicat
ja el professor i per tant la funció bàsica de l’alumnat es resoldre les
activitats que es proposen al llibre.
D’aquesta
manera, la motivació i orientació cap a la consecució d’aquests objectius, guia
a l’alumnat cap al resultat que deu aconseguir amb la resolució d’exercicis i
problemes i no cap al benestar i la satisfacció que produeix el fet d’aprendre.
Podem
destacar que la part on es recullen els continguts o els texts explicatius els
trobem convinats amb colors blanc i blaus i en canvi, per assenyalar i
distingir el apartat destinat a les activitats, s’utilitzen els colors grocs i
taronges.
A mes a
mes, trobem algun inconvenient, com la falta d’activitats finals o de repàs de
cada tema, les quals es podrien treballar de diferents maneres per tal de que
l’alumnat puga reflexionar i extraure conclusions sobre allò treballat en
classe.
Per
altra part, pensem que aquest llibre contribueix a una desprofesionalització
del llibre de text, ja que qualsevol persona podria treballar amb aquest
llibre, te una estructura tant senzilla que fins i tot un estudiant d’E.S.O
podria utilitzar-lo per donar una classe.
En
conclusió, considerem que aquest no esta complet per tal de que l’alumnat
adquireixca els coneixements que el llibre pretén transmetre, es per això que
es necessitarien altres recursos i materials complementaris per a treballar les
sessions de classe. A més a mes, podem dir que aquest llibre ha quedat obsolet
en quan a la generació a la que va dirigit, degut a que l’alumnat considera
aquest “avorrit” i a dia de avui, hi ha molts recursos que poden fer de les
classes teòriques, moments de diversió i aprenentatge actiu.
Tic, tac, tap? Que hi
ha darrere? Innovació, metodologies i transformació social i educativa.
A partir de
l’apartat del text que recull que l’educació s’ha convertit en un mercat. Es
comenta el canvi en la concepció de l’educació. Si ens fem una ullada enrrere, en els anys 80, aquesta
s’entenia com una ferramenta de canvi, per tal de canviar el mon. En els anys
90 la educació passa de ser una ferramenta per a canviar el mon per a convertir-se
en una inversió, un concepte mes econòmic de la educació, un canvi total de
paradigma. Per aquest motiu a classe va sorgir el debat sobre si l’estat deu
invertir en educació o no i perquè deu de fer-ho.
Arribant així a extraure
conclusions com que la inversió de l’estat en educació promourà que les
persones que componen eixe estat siguen lliures. Aquest dret a la educació i el
fet de que l’estat inverteixca en ella, deu de ser entès com un be col·lectiu i
no com un be individual únicament.
Amb la
finalitat de crear i promoure el debat sobre les noves tecnologies, a la classe teórica de hui, em treballat el text “tic, tac, tap? Que hi ha darrere? Innovació,
metodologies i transformació social i educativa.”
Aquest text, abarca diferents idees sobre les noves tecnologies, alguns aspectes
negatius que podem atribuir-li i la constant innovació de aquestes. Recollint diferents
idees que defenen una postura diferent e interessant a la que solem trobar hui
en dia sobre les noves tecnologies i la educació.
Es per això que després de que Carles presentara algunes opinions a la classe s’ha creat un debat, del qual em pogut obtindre opinions molt diferents e informació que sens dubte evoca a la reflexió personal.
Em tractat idees i opinions com:
Pero en contraposició a aquesta idea, apareixen opinions que defenen que la
educació s’assembla més a la educació bancaria de persones conformistes, que
accepten el sistema que les persones amb poder volen establir, la qual explicava
Freire, que a la educació com a mitja promotor de llibertat.
·
Seguidament a
partir d'aquesta idea, traguem a debat si es possible treballar per un mon lliure i
persones lliures a traves d’una educació basada en les noves tecnologies? ¿la tecnologia es
imprescindible a les aules o no?. Davant aquesta qüestió es remarquen opinions
de que la tecnologia esta lligada a un sistema capitalista, que tal volta ens
aferra al sistema que esta completament informatitzat i controlat per les noves
tecnologies, es per això que hi ha dues postures davant aquest plantejament,
els que consideren que l’us de les noves tecnologies no ens fa lliures, sinó
que promou el fet de estar molt mes controlats, i la postura de que l’us de les
noves tecnologies ens permet ser mes lliures i utilitzar-les com a forma de
relacionar-se i lliberar-se.
Es per això que es important que l’educació visivilitze, d’on venen les
noves tecnologies, qui les promociona, i com podem utilitzar-les i a partir
d’aquesta idea que cada persona puga triar si les utilitza o no, en quina mida,
per a que i quin us fan d’elles.
Així doncs, cal entendre que moltes vegades les noves tecnologies van
disfressades d’algo que no son, es per això que em de tenir en compte el us que
fem d’elles i si realment van a proporcionar-nos beneficis o no. Ja que no consisteix en eliminar les tecnologies de l'educació, sino introduir-les o no, depenent de les seqüències didàctiques que es vagen a seguir i adaptar quin es l'us que volem que es faja d'aquestes tecnologies.
Aquest text el podem trobar al següent enllaç: https://www.researchgate.net/publication/280923370_TIC_TAC_TAP_que_hi_ha_darrere_Innovacio_metodologies_i_transformacio_social_i_educativa
Sens dubte es un d’eixos texts que es recomana la seua lectura, que et fa
reflexionar i contemplar opinions i postures sobre el tema de les tecnologies
que tal volta encara no t’havies plantejat.
Escrito por: Lara Fuster Fabra
No hay comentarios:
Publicar un comentario