Exotic Bird Owl -->

jueves, 10 de octubre de 2019

Analitzant els llibres de text.






A la classe pràctica de avui, em analitzat un llibre de text, per tal de valorar els continguts, disseny, seqüencies didàctiques... Així doncs, em intentat imaginar com serien les classes que es donarien a les aules a partir de la utilització d’aquest material.

En primer lloc comentar que el llibre que em analitzat es un llibre de text de castellà del batxillerat d’humanitats i ciències socials, aquest te una estructura molt clara i repetitiva, la qual associem a les classes magistrals i les lliçons tradicionals, en les que el professor explica el contingut que es recull al llibre de text i posteriorment els alumnes treballen els continguts explicats.

Tots i cadascun dels temes estan compostos, en primer lloc, per una introducció al tema d’aprenentatge nou, la qual inclou un xicotet mapa conceptual sobre els continguts que es van a treballar dins del tema.

Seguidament trobem que el tema es divideix en diferents blocs, i dins de cada bloc una sèrie d’apartats, amb cuadrets explicatius, cuadrets resum en els que destaca el colorit, lectures, activitats de comprensió lectora i activitats relacionades amb el continguts que trobem en eixe apartat, el qual ha explicat ja el professor i per tant la funció bàsica de l’alumnat es resoldre les activitats que es proposen al llibre.

D’aquesta manera, la motivació i orientació cap a la consecució d’aquests objectius, guia a l’alumnat cap al resultat que deu aconseguir amb la resolució d’exercicis i problemes i no cap al benestar i la satisfacció que produeix el fet d’aprendre.

Podem destacar que la part on es recullen els continguts o els texts explicatius els trobem convinats amb colors blanc i blaus i en canvi, per assenyalar i distingir el apartat destinat a les activitats, s’utilitzen els colors grocs i taronges.

A mes a mes, trobem algun inconvenient, com la falta d’activitats finals o de repàs de cada tema, les quals es podrien treballar de diferents maneres per tal de que l’alumnat puga reflexionar i extraure conclusions sobre allò treballat en classe.

Per altra part, pensem que aquest llibre contribueix a una desprofesionalització del llibre de text, ja que qualsevol persona podria treballar amb aquest llibre, te una estructura tant senzilla que fins i tot un estudiant d’E.S.O podria utilitzar-lo per donar una classe.

En conclusió, considerem que aquest no esta complet per tal de que l’alumnat adquireixca els coneixements que el llibre pretén transmetre, es per això que es necessitarien altres recursos i materials complementaris per a treballar les sessions de classe. A més a mes, podem dir que aquest llibre ha quedat obsolet en quan a la generació a la que va dirigit, degut a que l’alumnat considera aquest “avorrit” i a dia de avui, hi ha molts recursos que poden fer de les classes teòriques, moments de diversió i aprenentatge actiu.




Tic, tac, tap? Que hi ha darrere? Innovació, metodologies i transformació social i educativa.


A partir de l’apartat del text que recull que l’educació s’ha convertit en un mercat. Es comenta el canvi en la concepció de l’educació. Si ens fem una ullada enrrere, en els anys 80, aquesta s’entenia com una ferramenta de canvi, per tal de canviar el mon. En els anys 90 la educació passa de ser una ferramenta per a canviar el mon per a convertir-se en una inversió, un concepte mes econòmic de la educació, un canvi total de paradigma. Per aquest motiu a classe va sorgir el debat sobre si l’estat deu invertir en educació o no i perquè deu de fer-ho. 

Arribant així a extraure conclusions com que la inversió de l’estat en educació promourà que les persones que componen eixe estat siguen lliures. Aquest dret a la educació i el fet de que l’estat inverteixca en ella, deu de ser entès com un be col·lectiu i no com un be individual únicament.


Amb la finalitat de crear i promoure el debat sobre les noves tecnologies, a la classe teórica de hui, em treballat el text “tic, tac, tap? Que hi ha darrere? Innovació, metodologies i transformació social i educativa.”

Aquest text, abarca diferents idees sobre les noves tecnologies, alguns aspectes negatius que podem atribuir-li i la constant innovació de aquestes. Recollint diferents idees que defenen una postura diferent e interessant a la que solem trobar hui en dia sobre les noves tecnologies i la educació.

Es per això que després de que Carles presentara algunes opinions a la classe s’ha creat un debat, del qual em pogut obtindre opinions molt diferents e informació que sens dubte evoca a la reflexió personal. 

Em tractat idees i opinions com: 

Pero en contraposició a aquesta idea, apareixen opinions que defenen que la educació s’assembla més a la educació bancaria de persones conformistes, que accepten el sistema que les persones amb poder volen establir, la qual explicava Freire, que a la educació com a mitja promotor de llibertat.

·         Seguidament a partir d'aquesta idea, traguem a debat si es possible treballar per un mon lliure i persones lliures a traves d’una educació basada en les noves tecnologies? ¿la tecnologia es imprescindible a les aules o no?. Davant aquesta qüestió es remarquen opinions de que la tecnologia esta lligada a un sistema capitalista, que tal volta ens aferra al sistema que esta completament informatitzat i controlat per les noves tecnologies, es per això que hi ha dues postures davant aquest plantejament, els que consideren que l’us de les noves tecnologies no ens fa lliures, sinó que promou el fet de estar molt mes controlats, i la postura de que l’us de les noves tecnologies ens permet ser mes lliures i utilitzar-les com a forma de relacionar-se i lliberar-se.

Es per això que es important que l’educació visivilitze, d’on venen les noves tecnologies, qui les promociona, i com podem utilitzar-les i a partir d’aquesta idea que cada persona puga triar si les utilitza o no, en quina mida, per a que i quin us fan d’elles.

Així doncs, cal entendre que moltes vegades les noves tecnologies van disfressades d’algo que no son, es per això que em de tenir en compte el us que fem d’elles i si realment van a proporcionar-nos beneficis o no. Ja que no consisteix en eliminar les tecnologies de l'educació, sino introduir-les o no, depenent de les seqüències didàctiques que es vagen a seguir i adaptar quin es l'us que volem que es faja d'aquestes tecnologies.




Sens dubte es un d’eixos texts que es recomana la seua lectura, que et fa reflexionar i contemplar opinions i postures sobre el tema de les tecnologies que tal volta encara no t’havies plantejat. 

Escrito por: Lara Fuster Fabra

domingo, 6 de octubre de 2019

Entrada complementaria: EntusiasMAT

El otro día, dando mis clases particulares en la academia Aula Oberta de mi pueblo, descubrí una manera muy innovadora de dar las matemáticas, y que además, como futura pedagoga no conocía. Pensé: 'si llego a tener esto en mi época, las matemáticas no hubieran sido mis enemigas'. Pregunté a mi jefa, la cual me explicó un poco de que iba, ya que sus hijas tienen estos materiales en el cole. Así que decidí investigar y crear esta entrada complementaria para que todos y todas podamos descubrir que es el proyecto llamado EntusiasMAT.

Si hablamos de materiales y recursos en las aulas de nuestros colegios, no podemos dejar a un lado el proyecto EntusiasMAT. Este proyecto se considera como un material y un recurso necesario en todas las aulas de educación en España. ¿De qué va? Vamos a ello:


EntusiasMAT es un programa desarrollado en el Colegio Montserrat de Barcelona, gracias a la experimentación del profesorados y de los pedagogos y pedagogas de este centro. En dicho proyecto, los niños y niñas de 3 a 12 años aprenden los conceptos matemáticos de manera gradual y continua, es decir, todos los cursos están conectados entre sí. Es un proyecto didáctico pedagógico basado en las inteligencias múltiples, que permite además, trabajar las matemáticas de manera práctica. 


El objetivo de este proyecto es que el alumnado logre  analizar y resolver las situaciones matemáticas que se les presenten en un contexto práctico y que, gracias al análisis de este contexto, puedan utilizar todos los recursos que han ido aprendiendo desde pequeños para resolver el programa con eficacia. 

El aprendizaje que experimentan los niños y niñas que utilizan estos materiales se considera un aprendizaje significativo, pues es un ciclo y se desarrolla en base a 4 etapas: la experiencia concreta, la reflexión, la conceptualización y la aplicación de lo aprendido. Además, con EntusiasMAT, el alumnado aprende jugando, y con su variedad de actividades, se facilita la constante motivación. 

Uno de los pilares fundamentales de  EntusiasMAT es el aprendizaje manipulativo, es decir, un aprendizaje que se lleva a cabo gracias a los juegos y a las actividades que hemos citado anteriormente, y además, se trata de un aprendizaje sensorial que permite pasar a los niños y a las niñas del pensamiento concreto al abstracto. 


Los materiales que ofrece este proyecto son muy diversos: desde el libro con el que trabajarán en el aula el alumnado, hasta un app donde este alumnado puede trabajar desde casa. Además este proyecto también incluye tarjetas de juego para que no dejen de aprender mientras de divierten.



Pero, ¿por qué se considera este proyecto tan importante? 

  • Enseña estrategias de pensamiento matemático. 
  • Introduce todos los conceptos matemáticos desde edades muy tempranas: enteros, probabilidad, estadística, naturales, gráficas, etc. 
  • Aprenden a través del juego y la confianza con sus 'mascotas' Entusiasmados. 
  • Se utilizan las matemáticas en todas las demás asignaturas.
Además, estos materiales se han transformado en los más innovadores de España, ya que PISA pone como principal materia a las matemáticas, y ha quedado desmostado que con este libro, el alumnado adquiere los objetivos propuestos en el currículum prescrito de la escuela de manera positiva y eficaz.

En infantil, se hacen actividades de número oculto a través de cubos numéricos, material manipulativo, cuentos y juegos como la máquina de funciones de suma. Una vez pasan a primaria, en primero y segundo, se trabaja con actividades de número oculto con la suma y la resta a través de cubos numéricos, material manipulativo y juegos como la máquina de funciones de suma y resta. Además, en estos dos cursos se introduce de manera gradual el lenguaje algebraico buscando el valor de n como método de consolidación de los conceptos trabajados durante el juego. 



En tercero y cuarto de primaria, se trabaja con actividades de número oculto con la multiplicación y la división a través de cubos numéricos, material manipulativo y juegos como la máquina de funciones de operaciones básicas. También, en estos dos cursos, se introduce de manera gradual el lenguaje algebraico buscando el valor de x, zcomo método de consolidación de los conceptos trabajados durante el juego.

Por último, en quinto y sexto de primaria, se trabaja la aplicación de las ecuaciones para resolver problemas a través del juego y problemas orales y grupales. 

Escrito por: Noelia Viñes Belda.