Durant la sessió pràctica d’aquesta setmana anem a
“trastejar” diferents materials per a l’atenció a la diversitat. Ja que un dels
reptes amb que es troba l’escola actual, i els educadors i educadores, és
atendre la diversitat de característiques, capacitats, interessos,
necessitats...etc. que presenten els infants que acull l’escola.
L’escola i els seus educadors han de ser capaços
d’entendre aquesta diversitat, d’acceptar-la i de donar-hi una resposta
educativa també diversa, que permeta a cadascun dels infants caminar cap al
màxim desenvolupament de la seua personalitat.
A més a més la implantació de les tecnologies digitals en
les aules esta suposant canvis en les metodologies educatives. La metodologia
de treball davant les noves tecnologies suposa modificacions y plantejaments
diferents per a tots, però especialment per al alumnat amb Necessitats
Educatives Especials.
Es per això que em considerat molt convenient la proposta
realitzada a la classe de materials i recursos, en la que em analitzat
detalladament alguns dels materials adaptats a la diversitat de l’alumnat, que
mes ens han cridat l’atenció.
En aquesta entrada centrarem la nostra tasca en l’anàlisi
d’alguns materials que s’utilitzen per tal de normalitzar els casos de alumnes
amb discapacitat visual. Ja que per a aquest tipus d’alumnat, les TIC’S no
sempre suposen avantatges, sinó que en molts casos suposa treballar en un
entorn en el que tenen majors dificultats que els seus companys, en el que
necessiten desenvolupar altres habilitats y estratègies per a poder accedir a
la informació i en el que en moltes ocasions es troben amb falta d’accessibilitat.
El accés a programes informàtics, la
comprensió d’objectius, la interactuació orientada per la pantalla...etc.
suposa un esforç elevat per a aquest tipus d’alumnat, sent un repte diari per a
ells/es que la majoria de vegades no es valora.
Es per això que a pesar dels grups de professionals que
treballen de forma directa amb els alumnes amb discapacitat visual per tal de
facilitar-los aquestes tasques i adaptar-los els materials i continguts
educatius a les necessitats de l’alumne/a. En la societat actual,
caracteritzada per la societat de la informació, també es necessiten una sèrie
de ferramentes facilitadores de accés a les TIC.
Em de dir que existeix en el mercat una gran quantitat de
ferramentes que, sense estar dissenyades per al seu us per discapacitats,
compleixen una funció molt important en el accés a les tecnologies digitals,
facilitant el seu us als alumnes/as.
Algunes d’aquestes ferramentes son:
- El escàner amb OCR, el qual els permet elaborar els
seus propis materials amb relleu , escanejant documents i transcriguin-los a
Braille o gràfics en relleu...etc.
- Les tabletes digitalitzadores o tabletes gràfiques de
disseny i dibuix. Ferramenta que permet utilitzar un ordinador des d’un taulell
sensible a les pulsacions i moviments d’un llapis especial sobre aquest
taulell.
- Les pissarres interactives, que permeten la interacció
de l’usuari amb la aplicació que se execute.
- Les pantalles Interactives, pantalles d’ordinador que
permeten manejar-les de la mateixa manera que les pissarres interactives,
mitjançant interacció.
- Les pantalles tàctils interactives
- La Tablet PC, son les mateixes funcions que les d’un
ordinador i podem treballar amb ella indistintament amb llapissera o teclat o a
traves de la interacció.
Així doncs, després de conèixer les principals
ferramentes facilitadores de l’accés a les TIC per a persones amb deficiència
visual, em seleccionat dues d’elles per analitzar-les en major profunditat.
En primer lloc ens centrarem en L’escàner amb OCR. Aquest
recurs també anomenat fotoelectrógraf, creat per Thomas, no era una màquina
digital, ni molt menys, però sí que tenia la pretensió de traduir l’imprès en
el paper a un mig adequat perquè els cecs llegiren de forma directa, ja fora un
llibre o un periòdic.
La màquina estava dotada de dues àrees separades. D'una
banda, el dispositiu de captura, a manera de faristol sobre el qual es fixava
un llibre, periòdic o text imprès. El text s'il·luminava amb un llum i, sobre
ell, anava passant-se una espècie de cap lector amb 42 xicotetes cèl·lules
fotoelèctriques i un joc de lents que convertia les taques de tinta en formes
tàctils en l'altra part de la màquina, que era alguna cosa així com una
impressora de formes en relleu.
Actualment, és una tecnologia que li permet convertir
diferents tipus de documents, tals com documents en paper escanejats, arxius de
PDF o imatges captades per una càmera digital en les dades editables i amb
opció de cerca.
En escanejar un document de text (per exemple, una
factura o una pàgina d'un llibre), aquest es converteix en un mapa de bits
(també conegut com un quadre de text). En un sistema de reconeixement òptic de
caràcters es comparen els aspectes de llum i la foscor d'aquest mapa de bits
per a determinar els caràcters alfanumèrics. A mesura que el OCR reconeix cada
caràcter, que els converteix en text ASCII (text sense format que es poden
editar en un processador de textos).
La funció́ de OCR (Optical Character Recognition)
rádemane permet accedir a les imatges en pantalla que continguen text. Amb uns
quants comands, JAWS reconeixerà la imatge en qüestió́ de segons i activarà́ el
cursor de JAWS perquè siga possible navegar pel text resultant.
El text reconegut estarà situat en la mateixa posició́
que la imatge real en pantalla. Perquè puga distingir-se de la resta del text
que aquest́ en la finestra, JAWS utilitzarà́ una veu diferent per a verbalitzar
el text reconegut. Quan es reactiva el cursor del PC o es commuta a una altra
aplicació́ o diàleg, el text desapareix, per la qual cosa serà necessari tornar
a reconèixer la imatge. Disposa de diversos idiomes de reconeixement.
Segons el seu ús, és possible seleccionar un primer i un
segon idioma de reconeixement, perquè el OCR reconega el text correctament en
diferents llengües. Les opcions del OCR ràpid es troben en Gestor de
configuracions. Els comands ràpids per a usar-ho són els següents:
- Insert + Barra Espaiadora, O, V. Reconeix la finestra que té el focus.
- Insert + Barra Espaiadora, O, P. Reconeix tota la pantalla.
- Insert + Barra Espaiadora, O, C. Reconeix el control seleccionat, per exemple, un botén gràfic.
- Insert + Barra Espaiadora, O, Q. Cancel·la el reconeixement en curs.
- Insert + Barra Espaiadora, O, Interrogació́. Verbalitza un breu missatge d'ajuda que descriu els comandos disponibles del nivell OCR.
És freqüent trobar imatges que contenen informació
textual. Exemples d'això són un arxiu PDF, la pantalla de instal·lació́ d'una
aplicació́ o el menú́ d'una pel·lícula en DVD. Una persona que veu pot
evidentment llegir el text d'aquestes imatges però JAWS no el llig, ja que el
text forma part de la imatge. En aquests casos, els usuaris de JAWS poden
utilitzar el seu OCR.
En segon i últim lloc analitzarem la Tablet PC. Aquest
material està dissenyat per a alumnes amb discapacitat certa o total
discapacitat visual posat que estan adaptades a les seves necessitats amb
programari creat per la pròpia ONCE.
La tablet PC compta amb les mateixes funcions que un
ordinador ordinari però amb la diferència que la pantalla és interactiva i es
pot manejar amb un llapis electromagnètic.
Per als alumnes amb certa discapacitat visual aquest
material resulta molt pràctic ja que a causa de la seva xicoteta grandària pot
col·locar-se en la posició més còmoda per a les característiques i tipus de
visió de l'alumne. A més, podem evitar lluentors, reflexos, baixos nivells de
lluminositat... etc. que dificultaria la visió de la imatge.
Una altra dels avantatges de la tablet PC és que a l'hora
de l'escriptura l'alumne pot configurar el gruix del llapis o la grandària de
la línia sobre la qual ha d'escriure.
Els educands amb discapacitat visual podran utilitzar la
tablet PC igual que la resta dels seus companys mitjançant el perifèric
tiflotàcnic atorgant als mateixos la possibilitat de practicar destreses
específiques.
Finalment, el professor pot utilitzar aquest material com
un mitjà de comunicació o com un dispositiu que li permeta adaptar aspectes del
currículum a les necessitats particulars de l'alumne.
A manera de reflexió sobre aquest material, considerem
que gràcies a la tablet PC els alumnes amb discapacitat visual parcial o total
poden accedir als continguts educatius per a treballar en igualtat
d'oportunitats que els seus companys.
És responsabilitat dels governs, institucions,
dissenyadors i programadors, mestres i professionals de l'educació facilitar
els continguts educatius mitjançant la seva adaptació a tota mena de
necessitats per a assegurar l'exercici del dret a l'educació dels alumnes amb
discapacitat.
Després de conèixer i analitzar diferents ferramentes que
poden ajudar al alumnat amb necessitats educatives especials, conclourem
aquesta entrada amb una xicoteta reflexió personal.
La adaptació de materials i la creació de noves eines de
treball dins de l’educació, no sols es una tasca important dins de la nostra
societat, no sols facilita la feina de les persones amb NEE, sinó que es una
manera de apropar-los un món més accessible, més just i més igual. Es per això
que amb aquesta entrada volem remarcar la importància de la investigació en
educació, la creació de noves tecnologies facilitadores d’accés a la informació
i a la volta facilitadores de l’aprenentatge i de les tasques que desenvolupen
tots els professionals que treballen desinteressadament per facilitar-los el
dia a dia a aquestes persones.
Escrito por: Lara Fuster Fabra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario